WordPress SEO Nasıl Yapılır?

WordPressin, dünyanın SEO gücü en yüksek CMS yazılımı olduğu tüm web masterlar tarafından kabul edilen ve bu özelliği nedeniyle en çok tercih edilen yazılım olduğu tartışılmaz bir gerçektir. Ancak bu durum bazı kullanıcılar tarafından yanlış anlaşılmakta,  sadece bir wordpress site kurarak bir SEO mucizesi beklemeye başlamaktadırlar. WordPress de tıpkı diğer yazılımlarda olduğu gibi, web sitesi kurulduktan sonra temel bazı SEO optimizasyonlarına ihtiyaç duyan bir altyapıdır. SEO gücünün yüksek oluşu ile anlatılmak istenen şey, yapılan SEO optimizasyon çalışmalarına daha hızlı ve daha kalıcı yanıt veriyor olmasıdır.

WordPressin SEO gücü, verimli ve doğru kullanıldığında mükemmel sonuç getiren potansiyel bir güçtür. Bu gücü açığa çıkarmanızı sağlayacak temel SEO çalışmalarını bu yazımızda detaylarıyla bulabilirsiniz.

1. WordPress SEO Nedir?

WordPress altyapılı web sitesinin arama motorlarında hızlı index alması ve sıralamalarda ön plana çıkmasını sağlamak için yapılan çalışmaların bütünü WordPress SEO Optimizasyonu olarak tanımlanır. 

İster wordpress ister farklı bir yazılım altyapısına kurulu olsun SEO Optimizasyonu çalışmalarının genel kuralları ve yöntemleri aynıdır. WordPress SEO çalışmasını diğerlerinden ayıran özellik, çok sayıda ücretsiz ve ücretli SEO eklentisinin olması ve bu eklentiler sayesinde kodlama ve yazılım bilgisi gerekmeden tüm SEO gereklerinin yerine getirilebilmesidir. Ayrıca alt yapı WordPress olduğunda, gerek kodlama altyapısındaki kusursuzluk, gerek hızı, gerek kullandığı web teknolojileri açısından yapılacak bu çalışmalar diğer yazılımlara oranla daha hızlı ve kalıcı sonuçlar ortaya çıkarmaktadır.

2. WordPress Temel SEO Ayarları

SEO Çalışması web site sahipleri tarafından, daha çok web site kurulup bir süre arama motorlarında indexlenmesi beklendikten sonra, beklenen sonucun alınamamasını takip eden süreçte ortaya çıkan, araştırılmaya başlanan ve talep edilen bir çalışmadır.  Oysa SEO çalışması yaygın kullanımının aksine daha alan adı ve hosting seçimi aşamasında yani kurulum hazırlıkları sırasında başlanacak bir planlama gerektirir. Kurulum sırasında göz ardı edilen bu temel SEO gerekleri, elbette daha sonra da yerine getirilebilir ancak zaman kaybına neden olur. Bu nedenle yeni bir web site kurmaya karar verildiğinde aslında ilk planlanması gereken çalışma SEO çalışmasıdır.

Yazımızın bu başlığında maddeler halinde web sitenin kurulum aşamasında dikkat edilmesi ya da yapılması gereken çalışmaları detaylı olarak bulabilirsiniz.

2.1. Alan Adı (Domain) Seçimi

SEO uyumlu alan adı seçimi, işin en temel kısmıdır. Eğer firmanızın adıyla ya da markasıyla bir web site kurmak istiyorsanız alan adınız elbette firmanızın adı ya da markanız olmalıdır. Bunun dışında doğrudan firma adı kullanmayacaksanız sektörel açıdan önemli anahtar kelimelerin alan adınız içerisinde bulunması hem SEO açısından tercih edilir hem de alan adınızdaki bu ilgi kullanıcı psikolojisini de etkileyerek tıklanma ihtimalinizi yükseltir.

Örneğin, belli bir bölgeye hitap eden bir hizmet firmanız varsa hizmet verdiğiniz bölge ve verdiğiniz hizmet alan adında bulunduğunda sektörünüzde ve bölgenizde öne çıkma olasılığınız oldukça yükselir. Varsayalım, Bursa’nın tamamına hizmet veren bir halı yıkama firmanız var. Seçeceğiniz alan adı, bursahaliyikama.com ve türevleri olursa hem her sayfada Bursa Halı Yıkama anahtar kelime öbeği olacağından hem de Bursa’da bir Halı Yıkama firması arayan kişilerin bu URL yi gördüğünde tam da aradığı şeyi bulmuş olduğu psikolojisinden yararlanarak çok daha hızlı bir büyüme sağlayabilirsiniz.

Ya da kuracağınız site bir e-ticaret sitesi ise alan adınızda ağırlıklı ürün grubunuzun adının geçmesi aynı etkiyi yaratacaktir. Örneğin; ayakkabı sitesi kuruyorsanız alana adınızda “ayakkabi” geçmesi yolunuzu biraz daha açacaktır.

2.2. Güvenilir Hosting Seçimi

Hosting ya da bağımsız bir sunucu şeklinde olsun, barındırma hizmetini sağlam ve güvenilir bir firmadan almanız hem web site performansı hem de SEO açısından çok çok önemlidir. Öncelikle hızlı bir web siteye sahip olmanız başka değişkenlere de bağlı olmasına rağmen temelde hosting firmasıyla ve firmanın hizmet anlayışıyla ilgilidir. Arama motorlarının bir siteye puan verirken ilk önceliklerinden birinin site hızı olduğu düşünülürse, hosting seçiminin önemi daha da ortaya çıkar.

Bunun dışında hosting firmanızdan gerekli ve yeterli teknik destek hizmetini alabilmeniz çok önemlidir. Olası sorunlarda web sitenizin uzun süre hata mesajı göstermesi ya kapalı kalması SEO gücünü olumsuz etkileyecektir. Bu nedenle kesintisiz ve hızlı teknik destek alabileceğiniz bir hosting firması tercih etmelisiniz.

Ayrıca hosting firmanızın barındırma güvenliği açısından da tam ve yeterli bir firma olması gerekir. Yetersiz güvenlik nedeniyle sitenize yönelebilecek tehdit ve saldırılara karşı önlemlerini tam alamayan bir hosting firması hem bu tip saldırılar hem de olası virüs problemleri nedeniyle sitenizin SEO gücünün düşmesine neden olur.

2.3. SSL Sertifikası Yükleme

SSL (Secret Sockets Layer), türkçe karşılığıyla güvenli yuva katmanı, sunucu ile tarayıcı arasındaki veri alışverişini şifreleyerek güvenlik sağlayan bir koruma sistemidir. Sitenizi ziyaret eden kişilerin sitenizdeki bir formu doldururken ya da alışveriş yaparken girdiği bilgileri tarayıcıdan sunucuya iletilirken şifreler ve bu bilgilerin kötü niyetli saldırganlar tarafından ele geçme ihtimalini ortadan kaldırır.

SSL Sertifikası bu özelliği ile web sitenizin SEO gücüne katkı sağlar. Çünkü arama motorları sıralamaya çıkaracakları sitelerde “güvenli olma” özelliği arar.

2.4. SEO Uyumlu Tema Seçimi

WordPress kurulum sırasında default temayla kurulur. Twenty Nineteen, Twenty Twenty, Twenty Twenty One olmak üzere panelde 3 adet tema seçeneği bulunur. Kullanıcıların %99u bu temalardan birini kullanmak istemezler bu nedenle piyasada bulunan ücretli ya da ücretsiz binlerce tema alternatifinden birini seçip yüklemeniz gerekir. Ücretsiz temalar çoğunlukla ücretli temaların özellikleri kısıtlanmış versiyonlarıdır. Temayı alıp denedikten sonra demodaki gibi görünmesini sağlamak ve düzenleme panelini tam işlevleriyle kullanabilmek için ücretli versiyonuna geçmek gerekir. Temayla ilgili bilinmesi gereken çok fazla detay mevcuttur. Bunlardan başka makalelerde uzun uzun bahsedeceğiz. Ancak burada bizim için önemli olan yanı, temanın SEO uyumudur.

Genellikle SEO kavramına hakim olmayan amatör kullanıcı ya da webmasterlar temanın sadece görünümüyle ilgilenir. Çok sonra siteden beklediği SEO performansını alamadığında temanın SEO uyumu kavramı konuşulmaya başlar. Bu hem zaman hem de gereksiz harcamalara neden olan temel bir hatadır. Gerçek webmasterlar temayı değerlendirirken öncelikle kodlarını inceler, SEO ölçümlerini yapar ve buna göre tema seçimi yapar.

Bir temayı kurmadan önce SEO performansı hakkında bilgi sahibi olmak isteyenler için web.dev ölçüm aracı kullanılabilir. 

2.5. WordPress SEO Eklentileri Seçimi

WordPress’in farklı beklentilere uygun ücretli ya da ücretsiz çok sayıda SEO eklentisi mevcuttur. Ancak bu eklentiler arasında diğerlerinden açık ara farkla tercih edilen ve en başarılı sayılabilecek iki eklenti tüm SEO ihtiyaçlarınızı karşılayacak şekilde geliştirilmiştir.

Bu eklentiler:

1. Yoast SEO

2. All in One SEO Pack

Her iki eklenti de hem ücretli hem ücretsiz olarak kullanılabilir. Ücretsiz versiyonu kullanırken bazı özellikleri için Pro Sürümü edinmeniz gerektiğini belirten uyarılar alırsınız. Eğer bu özellikler yapacağınız SEO için vazgeçilmez ise ücretli sürüme geçmek zorunda kalabilirsiniz. Bazı amatör kullanıcıların sitelerinde analiz yaparken 2 eklentinin de kurulmuş ve etkin olduğuna şahit olmaktayız. Bu tamamen gereksiz ve yararsız bir durumdur. Dahası çakışmalara neden olabileceği için zararlı olduğu bile söylenebilir. Bu nedenle bu eklentilerden birini seçip kullanmak yeterli olacaktır.

Tercih durumunda kararsız kalırsanız ben kendi adıma uzun deneme ve karşılaştırmalar sonucu All in One SEO Pack eklentisinde karar kıldım. Performansları arasında çok da önemli bir fark olmadığını söyleyebilirim, sadece All in One SEO Pack ile çalışmak bana daha pratik geldiği için bu seçimi yaptım.

2.6. Anahtar Kelime Analizi

Anahtar kelime analizi, kurmakta olduğunuz ya da kurulmuş durumda olan web sitenizde sunduğunuz hizmet, bilgi ya da ürünlerin hedef kitleniz tarafından nasıl arandığını ortaya çıkaran bir çalışmadır. Örneğin web siteniz, ayakkabı satan bir alışveriş sitesiyse, ayakkabı sizin temel anahtar kelimenizdir ancak bunun dışında da hedef müşterilerinizin size ulaşmasını sağlayacak çok sayıda anahtar kelime ve kelime öbeği mevcuttur. Bayan ayakkabı, büyük numara bayan ayakkabı, 41 numara bayan ayakkabı, abiye bayan ayakkabı, bayan abiye ayakkabı, abiye kadın ayakkabı, siyah topuklu ayakkabı gibi ürünlerinizin çeşidine bağlı olarak yüzlerce anahtar kelime çıkabilir.

Bu anahtar kelimeler sitede alan adından, kategori adlarına, ürün adlarına, kategori açıklamalarına, ürün açıklamalarına, blog kısmına, meta-taglara uygun bir şekilde yerleştirilmelidir. Bu nedenle henüz sitenin kurulum aşamasında, en başta yapılması gereken bir çalışmadır.

İlk etapta kendinizi ürünlerinizi ya da hizmetlerinizi arama motorlarında arayan kullanıcın yerine koyarak, “ben olsam bu ürünleri nasıl arardım?” sorusunu kendinize sorup, bulduğunuz yanıtlarını listelemelisiniz. Bu yöntem SEO analiz araçları yayılmadan önce yapılan eski bir çalışmadır, ama her zaman en verimli anahtar kelimeler buradan çıkar. İkinci aşamada ise ücretsiz analiz araçlarını kullanmalısınız. Bunlardan en yaygın kullanılanı kuşkusuz Google Ads platformunun ücretsiz araçları arasındaki anahtar kelime aracıdır. Bu araç yardımıyla, yazacağınız herhangi bir anahtar kelimenin türevlerine ve aranma hacimlerine ulaşabilirsiniz. Ancak google servislerinde uzunca bir süredir yaşanan yavaşlık sizi sıkarsa yine Google verilerini kullanan keywordtool.io aracını kullanabilirsiniz. Ücretsiz kullanımda aranma hacimlerini vermeyen bu araç bu haliye sadece yeni anahtar kelimeler bulmanızı sağlayacaktır. Bu araçtan tam anlamıyla yararlanmak isterseniz ücretli versiyonuna geçebilirsiniz.

Eğer ücretli bir araç kullanma konusunda engeliniz yoksa bu alanın en iyileri SEMrush ve Ahrefs dir. Üstelik bu platformlarda sadece anahtar kelime analizi değil, rakip analizi, linklerinizin eş zamanlı sıralama sonuçları, SEO ölçüm araçları, düzeltmeniz gereken SEO eksikleri ve hatalar gibi onlarca ihtiyacı tek panelden yönetebilirsiniz.

2.7. Rakip Araştırması, Rekabet Analizi

İş dünyasının genel kuralı olan “rakipleri iyi tanımak rekabetin ilk adımıdır” kuralı internet dünyasında da geçerlidir. Özellikle SEO söz konusu olduğunda, arama motorlarının ilk sayfaları ve ilk sıraları için acımasız bir rekabet söz konusudur.  Bu nedenle eğer bir yere gelmeye çalışıyorsanız öncelikle oraya gelmeye çalışırken yolunuzu kesebilecek ya da oraya sizden önce gelme ihtimali olan rakiplerinizin yöntemlerini ve bu yöntemleri kullanarak yaptığı çalışmaları bilmeniz gerekir. Bunların yanı sıra belki de en önemlisi eksiklerini ve kusurlarını bilerek o noktadan hareket almanız yolunuzu kısaltabilir. Bu nedenle iyi bir rekabet analizi, SEO’nun en önemli adımıdır.

Yeterli bilgiye sahipseniz bu analizi manuel olarak da yapabilir belli periyotlarla tekrarlayarak sektörünüzü sürekli kontrol altında tutabilirsiniz. Bir diğer yöntem ise, SEMrush ve Ahrefs gibi araçların ücretli versiyonlarında bulunan rekabet analizi hizmetinden yararlanmaktır. 

3. WordPress On-Page SEO (Site İçi SEO)

Teknik adıyla On-Page SEO ya da Türkçe karşılığıyla Site İçi SEO, bir web sitesinin, sayfa, yazı, tema, içerik ve görsellerinde, arama motorlarının beklentisi olan optimizasyon çalışmalarının tümüne verilen genel addır. WordPress de dahil tüm web sitelerinde yapılması gereken site İçi SEO çalışmaları aşağıda maddeler halinde açıklanmaktadır.

3.1. Sayfa / Yazı / Ürün / Hizmet Adlarını ve Kategori Ağacını Belirleyin

Site içi SEO ya başlamadan önce mutlaka bir önceki bölümde anlattığımız anahtar kelime çalışmasını yapmış olmanız gerekir. Sektörünüz için tesbit ettiğiniz ve arama hacimlerine göre önem sırasına koyduğunuz anahtar kelime listesi sayfa, ürün, yazı, hizmet adlarınızı ya da kategori ağacınızı oluştururken sizin yol haritanız olacaktır. Bu adlandırmaları yaparken anahtar kelime listenizdeki arama hacmi yüksek sözcük ve sözcük öbeklerini kullanmaya çalışın. 

Örneğin, mobil aksesuar ürünleri satan bir web sitesi kuruyorsanız, cep telefonu kılıflarının hepsini “Telefon Kılıfları” adında bir kategoriye tanımladığınızda arama motorlarının olanaklarından yararlanamazsınız. Kullanıcılar cep telefonlarına kılıf ararlarken bunu “Cep Telefonu Kılıfları” şeklinden çok marka ve modelle ya da kılıfın belli özellileriyle ararlar. Kategori adlarınızı oluştururken Ana kategoriniz, “cep telefonu kılıfları”, onun altında “Samsung Telefon Kılıfları” onun altında “Samsung A21S Telefon Kılıfları” şeklinde bir kategori ağacı SEO açısından çok iyi sonuç getirecektir. Ürün adlarında da mutlaka ürünün özellikleri bulunmalıdır. Örneğin, “Samsung A21S Telefon Kılıfı” ürün adı için yeterli değildir. Bunun yerine, “Samsung Galaxy A21s Standlı Yüzüklü Mıknatıslı Siyah Silikon Telefon Kılıfı” daha verimli bir ürün adıdır.

3.2. İçeriklerinizi Özgün ve SEO Dostu Olarak Oluşturun

Sayfa içeriklerinizi, yazılarınızı oluştururken elbette temel amaç, sitenizi ziyaret eden kişilere beklentileri olan bilgiyi sunmaktır. Ancak bunu yaparken belli başlı kurallara uyarsanız hem ziyaretçilerinizin hem de arama motorlarının beklentilerine uygun daha verimli içerikler oluşturabilirsiniz. İçerik oluştururken öncelikli ve olmazsa olmaz SEO kuralı, içeriğin özgünlüğüdür. Ne kadar amacınız uygun olursa olsun, bir yerlerde okuduğunuz ve beğendiğiniz bir yazının tamamını ya da bir kısmını doğrudan alıp kullanmayın. Arama motorları web sitelerini indexlerken içerikleri bir veri tabanında toplar. Daha sonra yeni bir sayfayı indexe alırken, sayfa içeriğini veri tabanındaki diğer içeriklerle karşılaştırır. Eğer içerik daha önce başka bir web sitesinde yayınlanmışsa sayfayı indexe alsa bile asla sıralamalarda ön plana çıkarmaz. Bu nedenle başka web sitelerinde yazılan içerikleri okuyarak bilgilerinden yararlanabilirsiniz ama kendi içeriğinizi mutlaka kendi özgün cümlelerinizle oluşturmalısınız.

SEO dostu içerik oluşturmanın ikinci kuralı ise, yazım ve dilbilgisi kurallarına uygunluktur. Arama motorları indexe aldıkları içerikleri sıralamaya alırken, veritabanlarında bulunan yazım ve noktalama denetiminden geçirirler. Uzun ve anlaşılması güç cümlelerden oluşmuş, yazım ve dilbilgisi kurallarına uygun olmayan, yazım hataları içeren yazıları üst sıralara çıkarmazlar.

Üçüncü kural, anahtar kelimelerin yerli yerinde ve sadece sözcüğü kullanmak üzere değil, gerçekten anlatıma katkısı olacak şekilde kullanıldığı içerikler oluşturmaktır. 

3.3. Kalıcı Bağlantı Ayarlarınızı Yapılandırın

WordPress yönetim panelinizde Ayarlar > Kalıcı Bağlantılar yolunu izleyerek web sitenizin URL ayarlarını yapabilirsiniz. Genel Ayarlar kısmından “Özel Yapı” seçeneğini seçerek yazılarınızın URLsinde bulunması gereken özellikleri belirleyebilirsiniz. 

Arama motorları çok uzun URL leri tercih etmediği için amacınıza en çok hitap eden az özellikle URLlerinizi oluşturmalısınız. Ben her zaman sadece yazı adının URLde bulunmasını tercih ediyorum. BU yapıyı oluşturmak için özel yapı kısmını seçtikten sonra alan adınızın yanındaki boşluğa /%postname%.html yazmanız yeterli olacaktır. Eğer yazının adıyla birlikte bulunduğu kategorinin de URL de bulunmasını isterseniz tercih edeceğiniz yapı  /%category%/%postname%.html şeklinde de olabilir.

3.4. Başlıklarınızı Düzenleyin (H Tag Çalışması)

Hem arama motorlarının tercih ettiği hem de yazıları okumayı kolaylaştıran H Tagları (Heading Tags – Başlık Etiketleri) site içi SEOnun önemli detaylarından biridir. H1 ya da Başlık 1 olarak adlandırılan H Tagı en önemlisidir. Bu nedenle genellikle H1 tagı sayfa başlığı için kullanılır. Alt başlıklar için buna bağlı H2 kullanmak yerinde olur. Eğer alt başlıklarınızın altında da ikincil üçüncül alt başlıklar varsa aynı şekilde H3, H4 kullanarak başlıklarınızı sırasıyla yapılandırmalısınız.

Web sitenizin ana sayfasında H1 den H6 ya kadar tüm H taglarını mutlaka kullanmaya çalışın. Bu hem sayfanızın daha düzenli ve şık görünmesini sağlayacak, hem ziyaretçileriniz için daha kolay bir sayfa deneyimi yaşamasını sağlayacak hem de arama motorlarının beklentilerini daha iyi karşılayacaktır.

3.5. Görsellerinizi Optimize Edin

Website içeriklerinde görsel ve zengin medya kullanılması hem ziyaretçilerin hem de arama motorlarının sayfanıza göstereceği ilgiyi artıracaktır. Ancak görsellerin web sitesinin görünürlüğüne ve sıralamasına katkıda bulunması isteniyorsa bazı SEO kurallarına özen göstermek gerekir.

Görsel Boyut ve Çözünürlükleri : Resim dosyalarını web sitenize yüklemeden önce mutlaka dosya boyutuna bakın. png uzantılı görseller web sitede iyi ve kaliteli görünür ancak dosya boyutu ağır olur. Bu nedenle de sayfa açılma hızı olumsuz etkilenir. Bunun olmaması için resimlerde mümkün olduğunca jpg uzantısını tercih etmelisiniz. Görselin kalitesini bozmadan boyutlandırma ve format değiştirme işlemlerini yaptıktan sonra web sitesine yüklemelisiniz.

Görsel Adları : Görsel dosyalarını web sitesine yüklemeden önce adlarını, daha önce yapmış olduğunuz anahtar kelime analizinizden faydalanarak 

3.6. Özgün Meta Etiket, Meta Başlık ve Meta Açıklamalar Yazın (Meta-Tag Çalışması)

Meta-tag ya da meta etiket genel adıyla bilinen meta-title, meta-keywords ve meta-description web siteleri ve web içerikleri için vazgeçilmez SEO elemanlarıdır. Meta-taglar kullanıcı deneyimine dolaylı olarak yararlıdır. Bu çalışma daha çok arama motorları için yapılır. Web sitenizin ya da içeriğinizin neyle ilgili olduğu, ne amaçla oluşturulduğu ve hangi kavramları içerdiği gibi bilgiler arama motoru botlarına meta-taglar aracılığı ile bildirilir. Meta-tagları tek tek inceleyecek olursak:

Meta-Title (Meta Başlık): Web sitenizin her sayfasında bulunması gereken, bulunduğu sayfanın başlığı kadar önem taşıyan meta-title arama motorları gözünde başlık işlevi görür ve sayfanın hangi arama sözcüklerinde sıralamaya alınması gerektiği konusunda arama motorları için önemli bir yönlendiricidir. Boşluklar dahil maksimum 70 karakter olması tercih edilir. Sayfanın kaynak kodları arasında 

<meta property=”og:title” content=”…” /> şeklinde bir kod parçacığı olarak görünür.

Meta-Description (Meta Açıklama): Meta açıklama da tıpkı meta başlık gibi web sitenizin her sayfasında bulunması gereken bir meta-tagdır. Sayfa içeriğinin çok kısa bir tanımı gibi düşünülebilir. Boşluklar dahil maksimum 160 karakter uzunluğunda olması gerekir. Sayfanın kaynak kodları arasında

<meta property=”og:description” content=”…” /> şeklinde bir kod parçacığı olarak görünür.

Meta-Keywords (Meta Anahtar Kelime): SEOya etkisi uzun yıllardır SEO uzmanları arasında tartışma konusu olan meta-keywords, kimileri tarafından çok gerekli bulunurken, bazı SEO uzmanları arama motoru botlarının meta anahtar kelimeleri önemsemediğini iddia etmektedir. Ben yaptığım SEO çalışmalarında daima meta-keywords çalışması yaparım. Bu anahtar kelimelerin kurallara uygun düzenlendiğinde SEOya katkısı olduğunu savunanlardanım. Meta anahtar kelime, projenin başlangıcında yaptığınız anahtar kelime analizinden yararlanarak, ilgili sayfanın içeriğine ait arama hacmi en yüksek 5-6 anahtar kelimeyi virgüllerle ayırarak sayfalara eklemenin faydasını gördüm. Sayfanın kaynak kodları arasında

<meta property=”og:keywords” content=”…” /> şeklinde bir kod parçacığı olarak görünür.

3.7. Dahili Linkleri (İç Linkler) Düzenleyin (Permalink Çalışması)

Arama motoru botları sitenizi tararken içeriklerinizde linkler olduğunda bu linkleri ziyaret ederler. Bir sayfayı tarayan botlar o sayfadan başka sayfaya verilen linkten giderek link verilen sayfayı da tarar. Böylece web sitenizde kalma süreleri uzar yani daha fazla sayfa tarayarak web sitenizin daha hızlı index almasını sağlarlar. Bu nedenle iç link kullanmak index hızı açısında çok önemlidir. Özellikle anahtar kelimelerden ilgili içeriklere verilen iç linkler indexleme hızı kadar sıralamaya da olumlu etki sağlar.

3.8. Harici Linkleri (Dış Linkler) Düzenleyin

Harici linkler, dış linkler ya da external linkler web sitenizden başka alan adındaki web sitelere verilen addır. Dış link vermek sizin web sitenize değil link verdiğiniz siteye SEO yararı sağlar. Sİtenizi taramaya gelen arama motoru botlarına karşı o siteye referans olursunuz. Zaman zaman içeriklerinizde bilgi verme amaçlı harici linkleme yapmak zorunda kalabilirsiniz. Bu durumda eğer amacınız o siteye arama motoru botlarına karşı referans olmak değilse “nofollow” etiketi kullanarak link vermelisiniz. 

<a href=http://www.ornek.com rel=”nofollow”>ornek link</a>

şeklinde bir kodla kullanabileceğiniz nofollow linkleri, arama motoruna o siteye referans olmadığınızı belirtmek için kullanabilirsiniz.

Nofollow linklerin karşıtı dofollow linklerdir. Sitenizden başka siteye verdiğiniz link ile sitenizin değerinden karşı sitenin de yararlanmasını istediğiniz durumda, SEO gücünüzden o sitenin de faydalanmasını istediğinizde kullanabileceğiniz harici linklerdir. 

3.9. Site Haritası (Sitemap) Oluşturun

Sitemap ya da türkçe adıyla site haritası, web sitesinin sayfa, yazı, resim, video gibi öğelerinin bulunduğu URL lerin  arama motoru botlarına yol gösterme amaçlı olarak listelendiği bir dosyadır. Birçok yazılım otomatik site haritası oluşturan eklentiyi kendi bünyesinde bulundurur. Bu tip eklentisi olmayan yazılımlar için https://www.xml-sitemaps.com/ gibi siteler de mevcuttur. 

Web siteniz WordPress ile kurulmuş ise çok sayıda ücretsiz sitemap elentisi bulabilirsiniz. Ya da Yoast ve All in ne SEO Pack gibi kapsamlı bir SEO eklentisi kullanıyorsanız bu eklentilerin özellikleri arasında Sitemap Generator mutlaka vardır.

Site haritanızı hazırladıktan sonra arama motorlarına kayıt olarak bu haritanın linkini gönderirseniz, arama motorlarının sitenizin açıldığını doğal yollarla farkedip indexleme başlama sürecini kısaltmış olursunuz. İndexlenme hızınız artar.

4. WordPress Off-Page SEO (Site Dışı SEO)

Teknik adıyla Off-Page SEO ya da Türkçe karşılığıyla Site Dışı SEO, bir web sitesinin, site dışında, sosyal ağlarda, pingleme sitelerinde, backlink kaynaklarında, arama motoru araçlarında yapılması gereken SEO çalışmalarına verilen genel addır. WordPress de dahil tüm web sitelerinde yapılması gereken site dışı SEO çalışmaları aşağıda maddeler halinde açıklanmaktadır.

4.1. Sosyal Ağ Hesaplarınızı Oluşturun

Sosyal ağlar temel amaç olarak, web sitenizin sosyal ağ platformaları altında toplanan kitlelerle etkileşimini sağlamak, web sitenizden, içeriklerinizden, hizmetlerinizden ve ürünlerinizden onları haberdar etmek için kullanılır. Ancak bu etkileşimin SEO açısından yararları da hafife alınmamalıdır. Sosyal ağ paylaşımlarınızda web sitenize vereceğiniz linkler ve yönlendirmeler hem trafiğinizi arttıracağı için hem de o platformu tarayan arama motoru botlarını sitenizdeki URL yi taramaya yönlendireceği için çok yararlıdır.

Özellikle facebook, instagram, pinterest, twitter ve youtube platformlarında paylaşım yapmak, bu paylaşımların açıklama kısımlarına web sitenize ait URL eklemek, istikrarlı bir çalışmayla arama motorlarının uzun vadede dikkatini çekmenize yararlı olacaktır.

4.2. Google Search Console Hesabı Açın

Google Search Console ya da türkçe karşılığıyla web yöneticisi araçları, google tarafından ücretsiz sunulan bir hizmettir. Search Console web sitenizin google arama sonuçlarındaki yerini izlemenize ve yönetmenize olanak sağlar. Web sitenizi açtıktan sonra Search Console hesabını mutlaka açmalı, site haritanızı göndermeli, robot.txt testini yapmalısınız.

4.3. Google Analytics Hesabı Açın

Google Analytics, Google tarafından ücretsiz olarak sunulan bir web site izleme ve analiz aracıdır. Özelleştirme analizi, nnlık ziyaretçi analizi, kitle ziyaretçi analizi, referans siteler analizi, sosyal medya ziyaretçi analizi, ziyaretçi davranış analizi, dönüşüm analizi gibi analiz sonuçlarını alabileceğiniz araç sayesinde, web sitenizin arama sonuçlarını iyileştirmeye yönelik yol haritanızı doğru belirleyebilirsiniz. Bu nedenle web siteniz kurduktan sonra ilk yapılması gereken işlerden biri, Google Analytics hesabı açmak olacaktır.

4.4. Backlink Çalışması Yapın

Backlink, en temel tanımıyla web sitenize başka web sitelerinden gelen linkler olarak tanımlanabilir. SEOya katkısı ise başka bir siteyi tarayan arama motoru botlarının sizin sitenize gelen linke ulaştığında o linki kullanarak sizin sitenize gelmesi ve o site eğer SEO açısından değerli bir siteyse, o sitenin sizi referans göstermesinden dolayı, sizin web sitenize de daha önem vermesi olarak düşünülebilir. 

Backlink almak bazen doğal yollarla gerçekleşir. Eğer yararlı içerikler sunan ya da birilerinin kendi içeriklerinde sizin içeriklerinizden bahsetmesini sağlayacak bir web siteniz varsa, analytics incelemelerinde daha önce belki hiç duymadığınız web sitelerinden web sitenize ziyaretçi geldiğini görebilirsiniz.

Ancak backlinkin SEO açısından değeri düşünüldüğüne oturup birilerinin sizin web sitenizden bahsetmesini beklemek yerine kaliteli ve yüksek ziyaretçili sitelerden ücret karşılığı sizin sitenize link vermesini de isteyebilirsiniz. Bunun yaygın yöntemi de bu sitelerde içinde sizin sitenize yönlenen linkin bulunduğu tanıtım yazısı yayınlatmaktır.